Strona główna bloga

Zbuduj sobie markę

Startując na rynku pracy, nie tylko jako pracownik, ale także pracodawca, musimy zadbać o odpowiedni wizerunek  firmy. Personal branding, czyli budowanie naszej reputacji, to ciągle mało znany w Polsce termin, ale jak się okazuje, bardzo istotny.

Czym jest personal branding?

Jeszcze niedawno ten termin zarezerwowany był dla osób publicznych – gwiazd czy polityków, a obecnie często korzystają z niego także menadżerowie, pragnąc umocnić pozycje swojej firmy na rynku. W dużej mierze sukces politycy czy celebryci zawdzięczają właśnie personal brandingowi – stoją za tym często sztaby doradców i konsultantów. Szczególnie istotne jest to także w  przypadku nowych firm, które dopiero rozpoczynają działalność – dla nich dobra reputacja to podstawa. Jak donoszą badania, aż 70% decyzji przy zakupie jest podejmowanych impulsywnie i spontanicznie, dlatego kluczem do sukcesu jest wizerunek.

Zacznij już w szkole

Dbanie o swój wizerunek powinno rozpocząć się już w czasie naszej edukacji. Zwiększa to nasze szanse na rynku pracy –  możemy zdobyć wymarzoną pracę z łatwością. Jak to zrobić? Wszystko zależy od branży, ale zawieranie użytecznych kontaktów, branie udziału w szkoleniach czy spotkaniach, a także praktyki czy staże na pewno „zaplusują” u przyszłego pracodawcy, ale przede wszystkim poszerzą nasze umiejętności, co jest najważniejszą wartością dla osoby poszukującej pracy. Dobrze także założyć profile na platformach, które pomagają w poszukiwaniu pracy lub gdzie mogą na nas trafić potencjalni szefowie, takich jak GoldenLine czy Linkedin.

Dobrze postrzegana firma

Wizerunek i marka to rzeczy, o które trzeba ciągle dbać. Ich postrzeganie to proces trwający wiele lat, w sposób uważny i przemyślany, dlatego musimy się starać, aby nie zaprzepaścić go jednym nieprzemyślanym ruchem. Jeśli sami nie jesteśmy pewni w jaki sposób działać i jak przyczynić się do sukcesu naszej firmy, warto skorzystać z usług doradców świadczących usługi w tym obszarze. Należy szczególnie skupić się na naszym mocnych stronach, jednocześnie unikając problematycznych spraw pamiętając, żeby cały proces opierał się na prawdziwych informacjach. Warto skorzystać także z często oferowanych szkoleń z zakresu personal brandingu, które pomogą nam zorientować się w temacie. Stale rosnąca konkurencja na każdym właściwie obszarze działalności powoduje, że trzeba zacząć poszukiwać rozwiązań niekonwencjonalnych, które pomogą dotrzeć do klientów. Musimy jednak pamiętać, że nie tylko odpowiadamy za wizerunek całej firmy, ale także jej pracowników – każda “wpadka” ze strony jednego z nich narusza dobre postrzeganie przedsiębiorstwa.

Co jest ważne?

Kluczową rzeczą przy poznawaniu nowych ludzi jest pierwsze wrażenie – podobnie w biznesie. Musimy starać się więc, aby zarówno nasza osoba, jak i nasza firma, była postrzegana w sposób, jakiego oczekujemy. Budując markę, musimy jak najlepiej pokazać się współpracownikom czy klientom – jako dobry szef, profesjonalny pracownik czy niezastąpiony lider. Klucz polega więc na tym, by wiedzieć, kogo ma w nas widzieć inna osoba. Jeśli zdecydujemy, czego oczekujemy, dążenie do celu będzie o wiele łatwiejsze.

Autor

Agnieszka Rączka

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *