Krok 1.
Przeczytaj ten wstęp.
No dobra. Ten artykuł nie uczyni z Ciebie bogacza po przeczytaniu. Gdyby tak było, wszyscy piszący podręczniki, o tym jak zostać milionerem, nie popełniliby tych książek, bo byliby milionerami. Chyba że są niezwykle altruistycznymi bogaczami, którzy chcą dzielić się swym dobrobytem na prawo i lewo. Pomijając fakt, że ekonomia tak nie działa, wróćmy to meritum. O czym będzie ten tekst, autorze – pytasz czytelniku. O jedynej niepodważalnej dźwigni handlu.
Krok nr 2.
Stwórz produkt bądź usługę, której nie oferuje nikt inny.
Prawda, że to proste? Bądź Coca Colą rynku, czymś JEDYNYM. Potem wystarczy tylko rozpuścić wici, tadaaa! Jesteś bogaczem. Reklamowanie czegoś, co jeszcze nigdy wcześniej nie było w użytku, nazywa się strategią sektorową, ponieważ marka występuje w imieniu całego sektora.
Czasem zdarza się, że różni producenci łączą siły, by wspólnie promować produkt, który chcą sprzedać. Tak jak w poniższej kampanii, na którą rzuciło się kilku kalifornijskich wytwórców mleka. Sojusz w obliczu kurczącego się rynku zbytu.
A co, jeżeli przez przypadek nie jesteś jedyny na rynku? To prowadzi nas do
Kroku numer 3.
Znajdź słabość konkurencji i zamień ją w swoją siłę.
Prowadzisz sprzedaż wysyłkową, a Twój główny konkurent zwykł spóźniać się z przesyłkami. Zadbaj o to, by być zawsze na czas i zacznij rozpowiadać to na prawo i lewo. Zrób z tego hasło promujące działalność.
Być może posiadasz inne cechy, którymi dorównujesz albo może nawet lekko przewyższasz rywala. Zrezygnuj z pomysłu, by atakować w tym miejscu. Zobacz reklamę Energizera, której pomysł opiera się na długości działania baterii. Nie jest to dobre posunięcie, biorąc pod uwagę, że już od lat w tej roli wypozycjonował się króliczek Duracella.
Krok nr 4
Wypromuj się na pierwsze miejsce.
Może twój produkt nie jest najoryginalniejszy na świecie, ale pod jakimś względem może być w czymś pierwszy. Pierwsza sześciokątna pizza dla fanów geometrii i gastronomii? Może to właśnie Twoja nisza. Ze znanych przykładów można wymienić Pilsner Urquell promujący się jako pierwszy pilsner na świecie. Z naszego podwórka można wymienić Wirtualną Polskę reklamującą się jako pierwszy portal w Polsce.
Krok nr 5
Nadaj swojej marce osobowość
A co, gdy już powiedziałeś o tym, co robisz , wszystko? Każdy już wie, że twój produkt jest lepszy/tańszy/mocniejszy/jedyny/etc? Wtedy nadajesz marce osobowość. Można to zaobserwować w podejściu ugruntowanych, wielkich firm.
Zobacz na podejście Pepsi do Coca Coli. Pepsi zaczęła kreować swoją osobowość tak, by odpowiadała młodszej generacji. A ostatnio dokonała zamachu na ikonę swojego największego rywala.
Po przeczytaniu tego tekstu pewnie jeszcze nie zostałeś krezusem. Ale za to poznałeś trzy strategie pozycjonowania produktu– sektorową, konkurencyjną i osobowościową. Która z nich najbardziej odpowiada Twoim potrzebom? Chciałbyś poczytać więcej o skutecznych strategiach reklamowych? Poczekaj na nasze kolejne wpisy.